Recensie De Andere Wereld Boekenmening

Gepubliceerd op 20 april 2021 om 11:52

Het verhaal van Betty Frank speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog. Betty is een Joods meisje dat met haar ouders en jongere zusje Daatje in Ochten woont. Haar vader heeft een winkel in manufacturen, maar omdat hij Jood is, mag hij zijn winkel niet houden. Meneer Gijsens wordt de nieuwe eigenaar. Betty kan het niet uitstaan dat alles van hen wordt afgepakt: de winkel, de auto, de fiets en de radio. Ze mogen steeds minder en ze moeten een gele ster dragen.

Dan krijgt de familie Frank een oproep voor het kamp Vught. Vader Frank wil daaraan gehoorzamen. Hij gaat ervan uit dat ze weer thuiskomen als de oorlog voorbij is. Onderduiken vindt hij te riskant en hij wil andere mensen niet in gevaar brengen. Met de bus gaan ze naar het kamp Vught. Ze zijn drie uur onderweg. Als ze in het kamp komen, worden ze van elkaar gescheiden. Er is een mannen- een vrouwen- en een kinderkamp. Omdat de kinderkampen in leeftijdsgroepen zijn ingedeeld, worden ook de twee zusjes gescheiden.

Betty komt al gauw tot de ontdekking dat het leven in een concentratiekamp letterlijk overleven is. Er is nauwelijks te eten, ze moeten urenlang op appèl staan en de vrouwelijke bewaking deinst er niet voor terug om de meisjes te mishandelen. Op moeilijke momenten fantaseert Betty over leuke dingen van thuis. Ze wordt steeds magerder en zwakker. Als ze op een dag door longontsteking in de ziekenbarak terechtkomt, ziet ze daar haar moeder die daar schoonmaakt. Ook zij is ernstig vermagerd en ze herkennen elkaar bijna niet meer. Na enkele weken mag Betty weer terug naar de barak en niet lang daarna wordt ze samen met haar moeder en zusje op transport gezet naar Westerbork. Vader is daar niet bij want hij werkt aan de Moerdijk. Ze overnachten in Westerbork en de volgende dag gaan ze op transport naar het vernietigingskamp Sobibor. Daar zijn ze alle drie om het leven gebracht. Enkele weken later is ook vader Frank in hetzelfde kamp om het leven gekomen.

Het gezin Frank heeft echt geleefd en veel wat er in dit boek is geschreven, is waargebeurd. Het doel van de schrijver is dat het verhaal van Betty doorgegeven wordt omdat zij dat zelf nooit heeft kunnen navertellen. En zodat we nooit zullen vergeten wat er tijdens de oorlogsjaren met veel Joodse mensen is gebeurd en dat we de slachtoffers blijven herdenken.

Rijk Arends geeft met dit boek een inkijkje in het leven van een Joodse familie tijdens de Tweede Wereldoorlog, waar vooral de verschrikkingen van het concentratiekamp aan het licht worden gebracht. Het verhaal van Betty is aangrijpend en laat diepe indruk na. Het is geschreven voor kinderen vanaf elf jaar.

Ook al besef ik dat voor kinderen van deze leeftijd en jonger, de verschrikkingen tijdens de oorlog realiteit zijn geweest, toch vind ik het heel heftig voor kinderen om het verhaal van Betty te lezen. Persoonlijk vind ik dit boek meer geschikt voor ouderen of voor tieners. Dat neemt echter niet weg dat Rijk Arends een uniek en waardevol boek op de markt heeft gebracht.